معبد غار دامبولا

معبد غار دامبولا

در سفر به سریلانکا می‌توانید با زیبایی‌هایی روبه‌رو شوید که هیچ‌وقت تصور آن‌ها را نیز نمی‌کردید. به این فکر کنید که به منطقه‌ای بروید و در آنجا تعداد زیادی غار باشد. غارهایی که در زمان‌های قدیم محل برگزاری مراسمات مذهبی بوده و در کنار این، داستان‌های بسیاری را به خود دیده‌اند. زمانی که در دل غارها قدم بر می‌دارید، می‌توانید نقاشی‌هایی بسیار هنرمندانه و تندیس‌هایی زیبا از دین بودا را شاهد باشید که همگی این‌ها در معبد غار دامبولا خودنمایی می‌کنند. معبد غار دامبولا در کشور سریلانکا توانسته جزو باشکوه‌ترین غارهای موجود در جهان باشد و همین موضوع سبب شده تا این غار در یونسکو به ثبت برسد. وجود 80 غار مختلف و متنوع باعث می‌شود تا به قدرت و همچنین هوش مردمان آن زمان پی ببرید.

معبد غار دامبولا

تاریخچه معبد غار دالامبو

با توجه به نشانه‌های موجود می‌توان پی برد که غار دامبولا قدمتی بسیار زیاد دارد و به قرن اول پیش از میلاد باز می‌گردد. مردم به دنبال ایجاد صومعه‌ای مناسب و ایمن بودند تا بتوانند خدای خود را بپرستند. در این میان غاری پیدا کردند که می‌توانست در دل خود مردمان را جای دهد و محیطی عالی برای پرستش باشد. غار‌های ایجاد شده کاملا طبیعی هستند و به دست انسان‌ها برش داده شده‌اند. معبد غار دامبولا تاریخچه‌ای پر هیجان دارد که می‌تواند نشان دهند مهم بودن این غار در میان مردم و پادشاهان باشد. در حقیقت، پس از حمله هندوها به سریلانکا، آن‌ها به دنبال والاگامبا بودند. والاگامبا یکی از پادشاهان شهر آنوراداپورا بود. در این میان نیز پادشاه برای پنهان شدن به سمت دامبولا رفت و این غار باشکوه و ایمن را پیدا کرد. تخمین زده شده است که پادشاه والاگامبا 15 سال در غار زندگی کرده و پس از آرام شدن اوضاع به تاج و تخت خود برگشته است.
زمانی که والاگامبا به آنورداپورا بازگشت به این فکر فرو رفت که حتما باید از مردمان دامبولا به دلیل حمایت و کمک‌های بسیاری که کردند تشکر و قدردانی کند. پادشاه تصمیم گرفت که غارهای صخره‌ای موجود را وسیع‌تر کند تا مردم بتوانند بهتر به رازونیاز بپردازند. پس از این پادشاه نیز هر فرد دیگری به قدرت می‌نشست درصدد آن بود تا بر تعداد غارها بیافزاید و آن‌ها را گسترش دهد. همین موضوع باعث شده تا شما بتوانید با عجایبی خاص روبه‌رو شوید و به قدرت و هنر مردمان آن زمان پی ببرید. باید توجه داشته باشید که در ابتدای امر معبد غار دامبولا به این شکل نبود و پس از گذشت زمان، تغییرات بسیاری در آن ایجاد شد. برای مثال تندیس‌های بودا در سال 1190 میلادی ساخته شدند که تعداد آن‌ها به 70 عدد می‌رسد و همچنین در قرن هجدهم، نقاشی‌هایی بر روی غارها کشیده شد.

تاریخچه معبد غار دالامبو

آشنایی با معبد غار دالامبو کندی

بدون شک معبد غار دامبولا یکی از باشکوه‌ترین معابد موجود در سریلانکا است که می‌تواند با ابهت خود، شما را شگفت‌زده سازد. این معبد بی‌نظیر 148 کیلومتر با شرق کلمبو که پایتخت سریلانکا است فاصله دارد. جالب است بدانید که معبد غار دامبولا به معبد طلایی نیز شهرت دارد و این اسم به دلیل طراحی بیرونی آن است. زمانی که روبه‌روی این معبد می‌ایستید می‌توانید شاهکاری خارق‌العاده را شاهد باشید که همین موضوعات باعث شده تا معبد غار دامبولا کندی در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.
گفته می‌شود در دل و اطراف معبد طلایی بیش از 80 غار وجود دارد که هر یک از آن‌ها رازهایی را در خود نگا داشته‌اند. این غارها داستان‌های بسیاری را به خود دیده‌اند و می‌توانند روزها و شب‌ها، برای گردشگران و مسافران روایت‌گر این داستان‌ها باشند. داخل بنای معبد دامبولا پنج غار اصلی وجود دارد که در کنار آن می‌توانید مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و آثار هنری بسیاری را ببینید که روایت‌گر زندگی بودا هستند. در حقیقت همه چیز در این معبد و همچنین در میان مردم و اهالی رنگ و بوی مذهب بودا را دارد.

آشنایی با معبد غار دالامبو کندی

آشنایی با 5 غار مهم معبد دامبولا

در دل معبد غار دامبولا 5 غار مهم وجود دارد که اتاق‌های مقدس را تشکیل می‌دهند. غارهای مذکور در دوره انوراداپورا و پولوناروا و در پای یک صخره به ارتفاع حدود 150 متر بنا شده‌اند و می‌توانند بیانگر بهترین و برجسته‌تر نمونه‌های غار در سریلانکا باشند. زمانی که به آرامی از مسیر بالا می‌روید تا به غارها برسید، می‌توانید با صحنه‌ای زیبا روبه‌رو شوید. در 19 کیلومتر آن طرف‌تر صخره سیگریا وجود دارد که نمادی از قدرت و شکوه به‌شمار می‌آید. غارهای معبد دامبولا می‌توانند زیباترین و خاص‌ترین چیزها را به شما نشان دهند. در ادامه به معرفی این غارها می‌پردازیم.

غار پادشاه الهی (Cave of the Divine King)

غار پادشای الهی اولین غار این مجموعه به‌شمار می‌آید و در زبان سینهالی به آن دواراجا لنا می‌گویند. لنا در این زبان به معنای غار است و درنهایت به غار پادشاهی الهی معروف شده تا بتواند شکوه و عظمت بودا را به نمایش بگذارد. در این غار می‌توانید شرح تاسیس صومعه را به طور کامل و دقیق بر روی یک سنگ‌نگاره ببینید که بر روی ورودی غار به ثبت رسیده است. غار پادشاه الهی توسط تمثالی چهارده متری احاطه شده و این غار در طول تاریخ چندین بار رنگ‌آمیزی گردیده و آخرین بار در قرن بیست این اتفاق رخ داده است.

غار پادشاهان بزرگ (Cave of the Great Kings)

دومین غار موجود در معبد دامبولا، غار پادشاهان بزرگ است که می‌توانید در این مجموعه 16 مجسمه نشسته، 40 مجسمه ایستاده از بودا و خدایان سامان و ویشنو را شاهد باشید که مراجعه کنندگان، آن‌ها را اغلب با استفاده از گل‌های طبیعی و تزئینی آراسته‌اند. علاوه‌بر این، در این غار می‌توانید مجسمه پادشاه وتاگامانی و پادشاه نیسانکا مالا را نیز شاهد باشید که همین مجسمه‌های زیبا باعث شده‌اند تا نام این غار، پادشاهان بزرگ باشد. اگر به قسمت چپ اتاق نگاه کنید می‌توانید تصاویر چوبی از بودیساتوراهای مایتریا و آوالوکیتشوارا و همچنین ناتا را ببینید و مجسمه بودا که بر روی صخره‌ای هک شده است نیز خودنمایی می‌کند.
در این بخش از غار و در قسمت سقف آن، شکافی وجود دارد که آب از آن سرازیر شده و این آب زلال برای بهبود بیماری‌های مختلف مناسب است و می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. نقاشی‌های بسیار ارزشمندی بر روی دیوار و سقف غار پادشاهان بزرگ وجود دارد که مربوط به قرن هجدهم هستند و می‌توانند صحنه‌هایی از زندگی بودا را به تصویر بکشند. این نقاشی‌ها الهام گرفته از خواب ماهامایا تا تجربه شیطان مارا هستند که به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه‌بر این تصاویر می‌توانید نقاشی‌هایی که مربوط به وقایع و اتفاقات مهم تاریخی هستند را شاهد باشید.

معبد بزرگ جدید (Great New Monastery)

سومین غار معبد دامبولا به معبد بزرگ جدید تعلق دارد. این غار با نام ماها آلوت ویهارا شناخته می‌شود. در این غار می‌توانید نقاشی‌های بسیار ارزنده‌ای از زمان سلطنت پادشاه کیرتی سری راجاسینه که در بازه زمانی 1747 تا 1782 سلطنت می‌کرده را شاهد باشید. این نقاشی‌ها به زیبایی هرچه تمام‌تر معبد بزرگ جدید را آراسته‌اند و منظره‌ای چشم‌نوار را خلق نموده‌اند. در معبد بزرگ می‌توانید در کنار 50 مجسمه بودا، یک مجسمه از پادشاه را نیز شاهد باشید.

چهار و پنجمین غار دامبولا

دو غار چهارم و پنجم کوچک هستند و به دوره‌های دیگر تاریخی باز می‌گردند. نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که در غارهای چهار و پنج قرار دارند از کیفیت و زیبایی پایین‌تری برخوردار هستند اما نمی‌توان از ارزش و اعتبار بالای آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

آشنایی با 5 غار مهم معبد دامبولا

دلیل اهمیت معبد غار دامبولا

زمانی که به کشور زیبا و منحصربه‌فرد سریلانکا سفر می‌کنید باید بدانید که چرا باید از معبد غار دامبولا دیدن کنید و چرا این معبد از اهمیت بالایی برخوردار است. این معبد منحصربه‌فرد بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین معبد موجود در آسیا به‌حساب می‌آید و این مجموعه در سال 1991 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و توانست مهر تاییدی بر خاص بودن معبد باشد. در مجموعه معبد غار دامبولا می‌توانید مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی را شاهد باشید که نشان از توانمندی و هنر مردمان قدیم و خلاقیت بسیار آن‌ها بوده است. این زیبایی‌ها جزو دیدنی‌های جذاب و هیجان‌انگیز دامبولا به‌حساب آید.

دلیل اهمیت معبد غار دامبولا

معماری شگفت انگیز معبد غار دامبولا

برای آنکه بتوانید معبد منحصربه‌فرد دامبولا را شاهد باشید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید باید حدود 300 پله را بالا روید. در این مسیر امیدبخش و رویایی، از طبیعت و سرسبزی و همچنین نسیمی نوازشگر لذت خواهید برد. پس از بالا رفتن از این پله‌ها، معبد را خواهید دید که همانند خورشیدی تابان می‌درخشد. معبد طلایی دامبولا معماری بسیار چشم‌نوازی دارد و برای رسیدن به آن باید حدود 10 دقیقه از زمان خود را صرف کنید. در زمان طراحی و اجرای این معبد تصمیم بر این گرفته شده که مساحت غارهای موجود حدود 2 هزار مترمربع باشد که همین اتفاق نیز رخ داد.
در حالت کلی 153 مجسمه مختلف ومنحصربه‌فرد در این معبد وجود دارد که برجسته‌ و زیباترین آن، مجسمه بودا است. این مجسمه 15 متر ارتفاع دارد و بلندترین مجسمه موجود در معبد به‌حساب می‌آید. دیگر مجسمه‌های موجود ارتفاع‌های متفاوتی دارند. در یکی از غارهای این معبد می‌توانید بیش از 1500 نقاشی را شاهد باشید. این نقاشی‌ها روایت‌گر زندگی بودا هستند که کل دیوارها و سقف را پوشش داده است. این نقاشی‌های فوق‌العاده می‌توانند بیانگر هنر، ابتکار و خلاقیت مردمان قدیم باشند و به دستان هنرمند آن‌ها اشاره دارد.

معماری شگفت انگیز معبد غار دامبولا

شرایط بازید از غار دامبولا

در زمان ورود به معبد و لذت بردن از زیبایی‌ها و تصاویر چشم‌نواز موجود در آنجا باید قوانینی را رعایت کنید. در صورت عدم رعایت این قوانین نمی‌توانید وارد غار شوید. در ادامه به مهم‌ترین شرایط و قوانین می‌پردازیم.
•    آقایان برای ورود به معبد نمی‌توانند با شلوارک وارد شوند و باید حتما پاهای آن‌ها به طور کامل پوشیده باشد.
•    قانونی که برای بانوان وجود دارد این است که شانه‌های آن‌ها نیز نباید مشخص باشد. برای این منظور می‌توانید از شال‌هایی که در قسمت ورودی معبد کرایه می‌دهند استفاده کنید که بهترین اقدام این است که به همراه خود شال داشته باشید.
•    در معبد غار دامبولا استفاده از کلاه ممنوع است.
•    در زمان عکاسی مراقب باشید که پشت خود را به بودا نکنید.
•    افراد نباید در عکس حضور داشته باشند و تنها باید از فضای داخلی معبد عکس بگیرید.

شرایط بازید از غار دامبولا

هزینه و زمان مورد نیازی برای بازدید از معبد غار دامبولا

برای آنکه از معبد غار دامبولا دیدن کنید و تمامی قسمت‌های این معبد و غارهای موجود در آن را مورد بررسی قرار دهید، به حدود یک الی دو ساعت زمان نیاز دارید. البته این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی افراد به عکاسی تمایل بسیار دارند و به همین منظور زمان بیشتری باید در اختیار داشته باشند تا عکاسی کنند. غار دامبولا از ساعت 7 صبح تا 7 شب باز است و می‌توانید در این بازه زمانی به معبد مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که باجه فروش بلیط در معبد تنها تا ساعت 5 عصر باز است و باید تا قبل از 5 عصر بلیط خود را تهیه نمایید.

هزینه و زمان مورد نیازی برای بازدید از معبد غار دامبولا

بهترین زمان سفر به غار دامبولا

اگر بخواهید از شهر و غار دامبولا لذت ببرید و خاطرات هیجان‌انگیزی را به ثبت برسانید باید به شرایط آب‌وهوایی این شهر توجه داشته باشید. در حالت کلی دامبولا دارای آب‌وهوایی گرم و مرطوب است؛ اما به دلیل آنکه به نسبت دیگر مناطق سریلانکا، ارتفاع بالاتری دارد پس می‌توان شاهد هوایی خنک‌تر و دلپذیرتر بود. برای آنکه بتوانید از این شهر بهترین استفاده را ببرید باید در فاصله زمانی اواسط اسفند تا اواسط فروردین راهی دامبولا شوید. در همین بازه زمانی عالی می‌توانید به غار دامبولا سر بزنید و از شگفتی‌های موجود در این غار دیدن نمایید. توصیه می‌شود برای آنکه از چشم‌انداز منحصربه‌فرد غار نیز لذت ببرید بهترین زمان رفتن به آن، ابتدای روز یا بعدازظهر است تا بتوانید از طلوع و غروب آفتاب دیدن کنید و عکس‌هایی هنری و جذاب را به ثبت برسانید.

بهترین زمان سفر به غار دامبولا

دیدنی های نزدیک غار دامبولا

با توجه به اینکه مدت زمان مورد نیاز برای بازدید از غار دامبولا تنها 1 الی 2 ساعت است، بهترین اقدام برای آنکه روز خود را از دست ندهید این است که از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک غار نیز دیدن کنید و به بهترین نحو روز خود را بسازید. با طی کردن تنها 170 متر می‌توانید به موزه‌ای بی‌نظیر برسید. موزه نقاشی‌های دیواری موجود در شهر دامبولا شما را به دنیایی دیگر می‌کشاند و غرق در هنر و زیبایی می‌کند. پس از بازدید از این موزه می‌توانید 350 متر از غار دامبولا فاصله بگیرید و به مرکز حفاظت نقاشی و موزه نقاشی برسید. در این مجموعه رویایی نیز مجموعه‌ای وسیع از آثار گران‌بها وجود دارد که به طرز هنرمندانه‌ای طراحی و ایجاد شده‌اند.

دیدنی های نزدیک غار دامبولا

هتل های نزدیک غار دامبولا

برای داشتن اقامتی آرامش‌بخش و راحت، نیاز است تا به اقامتگاه یا هتلی لوکس و مجلل مراجعه کرد. در نزدیکی غار دامبولا چندین هتل باکیفیت وجود دارد که شما را به آرامش می‌رسانند. در ادامه لیست هتل‌های نزدیک به غار را ارائه می‌دهیم.
•    هریتیج دامبولا ریزورت: ۴۵۰ متر
•    فامیلی نست: ۵۵۰ متر
•    لارک لوج: ۶۰۰ متر
•    ویهانگی گست هاوس: ۷۰۰ متر
•    گلدن رینبو گست هاوس: ۸۰۰ متر

هتل های نزدیک غار دامبولا

رستوران های نزدیک غار دامبولا

پس از گشت‌وگذار در دل غارهای دامبولا و لذت بردن از غروب آفتاب، شکم‌گردی از واجب است. در نزدیکی این غار می‌توانید چندین رستوران عالی را مشاهده کنید که غذاهای بین‌المللی و محلی شهر دامبولا را طبخ و ارائه می‌دهند. در ادامه، لیست بهترین رستوران‌هایی که در نزدیکی غار وجود دارند آمده است.
•    رستوران ساندرا: ۶۰۰ متر
•    رانگیری چاینیز رستورانت: ۷۵۰ متر
•    رستوران آسولا: ۱.۱ کیلومتر
•    لاکیز لانگ: ۲.۱ کیلومتر
•    رستوران مانگو مانگو: ۲.۶ کیلومتر

رستوران های نزدیک غار دامبولا

دسترسی به غار دامبولا

غار دامبولا در شعر دامبولا واقع شده و این شهر 160 کیلومتر با کلمبو و 105 کیلومتر با ترینکومالی و همچنین 73 کیلومتر با کندی فاصله دارد. برای آنکه بتوانید خود را به غار دامبولا برسانید بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. با توجه به آنکه تاکسی هزینه بالاتری دارد، اتوبوس می‌تواند گزینه‌ای هوشمندانه باشد. در نزدیکی غار، ایستگاه اتوبوسی قرار دارد تا گردشگران و مسافران بتوانند به سادگی خود را به غار دامبولا برسانند. با استفاده از تاکسی نیز می‌توانید به غار برسید و از دیدنی‌های اعجاب‌انگیز آن لذت ببرید.

دسترسی به غار دامبولا

سخن پایانی

در دل کوه‌های کندی غارهایی وجود دارد که می‌تواند شما را متحیر سازد و هوش را از سر شما ببرد. غارهایی که همگی ساخته دست انسان هستند و می‌توانند ابتکار آنها را نشان دهند. بیش از 80 غار در این منطقه ایجاد شده که در آنها می‌توانید تندیس‌ها و نقاشی‌های بسیاری را شاهد باشید. این تندیس‌ها و نقاشی‌ها با گذر زمان به غارها اضافه شدند و در ابتدا به این صورت نبودند. طراحی بیرونی معبد غار دامبولا بسیار چشم‌نواز است و توانسته جزو زیباترین عابد موجود در جهان باشد. 5 غار از 80 غار، اصلی‌ترین‌ها هستند که شامل غار پادشاه الهی (Cave of the Divine King)، غار پادشاهان بزرگ (Cave of the Great Kings)، ماها آلوت ویهارا و... می‌شوند. 
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها