نخل جمیرا

نخل جمیرا

در جهان پروژه‌های ساختمانی بسیار باشکوهی اجرا شده یا در حال اجرا است؛ اما یکی از بی‌نظیرترین پروژه‌هایی که توانسته یکی از ارزنده‌ترین و همچنین عجیب‌ترین پروژه باشد، نخل جمیرا در دبی است. از نخل جمیرا به عنوان هشتمین عجایب جهان نیز یاد می‌گردد که همین موضوع به خاص بودن این سازه اشاره دارد. برای ساخت چنین سازه‌ای وقت و هزینه بسیاری صرف شد. در مجموعه نخل جمیرا علاوه‌بر خانه‌های مسکونی، هتل و ریزورت‌های متنوع و برازنده‌ای وجود دارد که یکی از مناطق گردشگری برای گردشگران و مسافران نیز به‌حساب می‌آید. با توجه به اینکه خانه‌های مسکونی این نخل قیمتی بسیار بالا داشتند اما در عرض سه روز همگی آنها به فروش رسیدند. 

نخل جمیرا

آشنایی با نخل جمیرا

اگر بخواهید با بزرگ‌ترین بخش از امارات متحده عربی آشنا شوید باید بدانید که دبی بزرگ‌ترین بخش است و دو برابر لندن مساحت دارد. از لحاظ اقتصادی، این شهر بی‌نظیر در جایگاه بالایی قرار دارد و ثروتمندترین منطقه به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود که در چند سال اخیر به دلیل کم شدن منابع نفتی، این منطقه با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده است. برای رفع مشکل، حاکم دبی یعنی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم دستور داد تا یک برنامه دو میلیارد دلاری را در این شهر پیاده شود. به همین منظور، در این شهر لوکس می‌توانید بخشی از این هدف را شاهد باشید. در حقیقت دلیل این پروژه، ایجاد لوکس‌ترین و باشکوه‌ترین منطقه در جهان به‌حساب می‌آید که در شهر دبی ایجاد شده است. تا به حال زمین‌های گلف، سازه‌های بلند و آسمان خراش مختلف، جزایر مصنوعی بی‌همتا نظیر نخیل جمیرا و... ایجاد شده‌اند.
جزایر موجود در دبی جزیره نیستند؛ در حقیقت آنها ساخته دست بشر هستند و از طریق پل‌های ایجاد شده به زمین اصلی وصل می‌شوند. نخل جمیرا در فاصله 5 کیلومتری از شهر و زمین اصلی آن ایجاد شده و در خلیج پارس قرار دارد. یکی از جالب توجه‌ترین موضوعات در خصوص این جزیره این است که بزرگ‌ترین مجموعه جزایری موجود به‌حساب می‌آید که به حال در جهان ساخته شده و اگر از فضا به سمت زمین نگاه کنید می‌توانید این نخل را شاهد باشید. افراد معروف متعددی در این نخل زندگی می‌کنند یا اوقات فراغت خود را در این مجموعه می‌گذرانند که می‌توانیم به شاهرخ‌خان و دیوید بکهام اشاره کنیم. حاکم دبی پس از آگاهی یافتن از پیشرفت‌های چشم‌گیر و همچنین استقبال بی‌نظیر از نخل جمیرا دستور داده تا دو نخل دیگر در این شهر ایجاد شود که بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از جمیرا باشند. نخل جبل علی یکی از نخل‌های موردنظر است که اجرای آن به پایان رسیده و نخل دیرا همچنان به بهره برداری نرسیده است.

آشنایی با نخل جمیرا

تاریخچه نخل جمیرا در دبی

دبی به دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی، دیدنی و گردشگری متعددی که در خود جای داده میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است. معمولا ثروتمندان این شهر را مقصد خود برای تفریحات قرار می‌دهند. با توجه به اینکه سالانه 5 میلیون گردشگران راهی دبی می‌شدند، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم بر این فکر فرو رفت که آمار گردشگران را به 15 میلیون نفر در سال برساند. در این راستا مشکلی بزرگ وجود داشت که آن هم عدم وجود خط ساحلی متناسب با تعداد گردشگران بود. خط ساحلی دبی تنها 72 کیلومتر است که تصمیم بر اجرای نخل جمیرا شد. این تصمیم در سال 2006 گرفته شد که می‌توانست 56 کیلومتر بر خط ساحلی دبی بیافزاید. در ابتدای امر تصمیم گرفته شد که سازه از بتن باشد؛ اما با بررسی شرایط تصمیم بر این شد که از شن و ماسه بهره برده شود. برای اجرای نخل جمیرا از 100 میلیون متر مکعب شن و ماسه بهره برده شد و همچنین از 5.5 میلیون متر مکعب سنگ به منظور ایجاد موج‌شکن استفاده شد؛ موج‌شکن برای حفاظت از جزیره ایجاد گردید. 

قسمت های مختلف پالم جمیرا

نخل جمیرا بدون شک از بالا دیدنی است و زمانی که از بالا به این سازه‌ی شکوه‌مند نگاه می‌کنید درخت نخلی را می‌بینید که هر شاخه‌ی آن کاربری خاصی دارد. در ادامه به معرفی قسمت‌های مختلف پالم جمیرا می‌پردازیم.

بدنه اصلی نخل جمیرا

تنه اصلی نخل جمیرا به ساحل دبی وصل است و این اتصال از طریق منوریل صورت گرفته است. تونل 6 مسیره‌ای ایجاد شده که زیر آب قرار دارد و منطقه الصفوح را به نخل و بدنه اصلی آن وصل می‌کند. افراد می‌توانند برای رسیدن به جزیره از این مسیرها بهره ببرند. در بخش شرقی نخل، آپارتمان‌های اداری قرار دارند و در بخش غربی 800 آپارتمان و تعدادی ساختمان ایجاد شده است. یکی از جالب توجه‌ترین موضوعات این است که تنها منوریل موجود در خاورمیانه در نخل جمیرا قرار دارد.

شاخه های درخت پالم جمیرا

در نخل جمیرا 17 شاخه قرار دارد که همگی مسکونی هستند و تعدادی ویلای ساحلی نیز در آنجا ایجاد شده است. خانه حاکم دبی یعنی محمد بن راشد آل مکتوم نیز در یکی از این شاخه‌های جزیره ایجاد شده است.

مرکز خرید نخل جمیرا

یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مراکز خرید در دبی، مرکز خرید نخل جمیرا است. این مرکز خرید به برج پالم وصل شده و 300 برند بین‌المللی معتبر در زمینه‌های مد و غذا در آن فعالیت می‌کنند. بخش‌های مختلفی در این مرکز خرید وجود دارد که می‌توان به ترامپولین بزرگ، تعدادی سینما، پارک صخره نوردی و شهر اسباب بازی لوگو اشاره کرد.

بخش هلالی یا موج شکن نخل جمیرا

بخشی به نام موج‌شکن ایجاد شده که هتل‌های لوکس و مجلل در آن قرار گرفته و گردشگران می‌توانند اقامتی باورنکردنی داشته باشند. دلیل ایجاد این بخش به‌خاطر جلوگیری از ورود موج به جزیره و ایجاد خرابی است. هتل آتلانتیس یکی از مجلل‌ترین هتل‌های موجود در جزیره جمیرا است که می‌تواند هوش را از سر شما ببرد.

هتل‌ها و ریزورت‌های نخل جمیرا

هتل‌های بسیاری در نخل جمیرا هستند که همگی لوکس و شکوه‌مند طراحی شده‌اند و می‌توانند اقامتی بی‌نظیر برای شما ایجاد کنند. هتل‌هایی نظیر هتل آتلانتیس پالم، کمپینسکی پالم جمیرا، ریکسوس پالم دبی، ریزورت پالم و سنت رجیس پالم از انواع هتل‌های موجود در این جزیره هستند.

هتل‌ها و ریزورت‌های نخل جمیرا

چالش های موجود در ساخت جزیره جمیرا

برای ایجاد جزیره جمیرا یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌رو مهندسین، ایجاد موج‌شکن و همچنین ماسه مناسب برای آن بود. برای ایجاد موج‌شکن باید ماسه مناسبی قرار می‌دادند که بتواند کارایی مناسبی داشته باشد. پس از بررسی‌های گسترده به این نتیجه رسیدند که ماسه‌های دریایی بهترین انتخاب هستند. ماسه‌های بیابان نمی‌توانستند مقاومت بالایی از خود نشان دهند و برای این کار قابل استفاده نبودند. چالش دیگری که توانست آنها را درگیر کند، راکد ماندن آب دریا به دلیل وجود موج‌شکن بود. در این شرایط آب دریا راکد می‌ماند که در نهایت تصمیم گرفته شد موج‌شکن یک تیکه ساخته نشود و به دو قسمت تقسیم شود تا آب از قسمت بیرونی وارد گردد و جلو راکد بودن آب را بگیرد. مسئله دیگری که توانست مشکل‌ساز باشد، ساخت آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها بود. در واقع به دلیل وجود زلزله امکان ساخت سازه بر روی ماسه‌های شل نبود. در این شرایط نیز تصمیم گرفته شد که از تراکم ارتعاشی استفاده شود.

چالش های موجود در ساخت جزیره جمیرا

حقایق جالب درباره نخل جمیرا

برای ساخت نخل جمیرا کارهای باورنکردنی بسیاری کرده‌اند و تلاش بسیاری پشت این طراحی بوده است. حقایق جالبی وجود دارد که می‌تواند شما را متحیر سازد.
•    با سنگ‌هایی که برای ایجاد موج‌شکن موجود در نخل جمیرا استفاده شده می‌توان دو هرم همانند اهرام مصر ایجاد کرد.
•    موج‌شکن ساخته شده در نخل جمیرا اولین موج‌شکن منحنی موجود در جهان است.
•    ساخت نخل جمیرا باعث تغییرات بسیار و جبران‌ناپذیر در محیط شده است. از بین رفتن مرجان‌ها یکی از اصلی‌ترین تغییراتی است که در خلیج فارس و این بخش از خلیج ایجاد شده است.
•    برای ساخت نخل از ماهواره شخصی با فناوری GPS بهره برده شده تا بتوانند مکان دقیق شن‌ها و ماسه‌ها را درنظر بگیرند و بتوانند شاخه‌های نخل را به زیبایی و در تقارن ایجاد کنند.
•    همه ساکنان نخل از این جزیره راضی نیست؛ چراکه راکد بودن آب باعث شده تا جلبک‌ها بیش‌ازپیش رشد کنند و در نهایت پشه‌های بسیاری در آنجا جمع شوند.

حقایق جالب درباره نخل جمیرا

امکانات و تفریحات لوکس نخل جمیرا

نخل جمیرا یکی از مکان‌های گران‌قیمت در جهان است که بدون شک تفریحات موجود در این بخش نیز بسیار هیجان‌انگیز و جذاب هستند. انواع تفریحات موجود در نخل جمیرا به شرح زیر هستند.
•    قایقرانی در ساحل: می‌توانید با قایق‌های موجود، دور جزیره را گشت بزنید و از دریای آبی لذت ببرید.
•    کایک سواری: تورهای کایک سواری می‌توانند ساعت‌ها شما را درگیر کنند و زیبایی‌های موجود را به شما نشان دهند تا تجربه‌ای زیبا را حس کنید.
•    آکواریوم آتلانتیس: در این آکواریوم می‌توانید انواع ماهی‌های ریز و درشت را شاهد باشید و با شگفتی‌های زیر دریا نیز آشنا شوید.
•    شنا با دلفین‌ها: در آکواریوم آتلانتیس می‌توانید در کنار دلفین‌ها شنا کنید و با آنها هم‌بازی شوید.
•    هلیکوپتر: در جزیره جمیرا فرودگاه اختصاصی وجود دارد که می‌توانید هلیکوپتری اجاره کنید و برای ساعتی بر فراز جزیره پرواز نمایید.
•    مونوریل: با مونوریل موجود در جزیره می‌توانید فاصله 5 کیلومتری را طی کنید و جاهای دیدنی نخل را نیز شاهد باشید.
•    سقوط آزاد: برای بالا رفتن هیجان در شما، سقوط آزاد بر فراز نخل جمیرا بهترین انتخاب است.

امکانات و تفریحات لوکس نخل جمیرا

فاصله مهم ترین بخش ها با نخل جمیرا

نخل جمیرا یکی از مشهورترین پروژه‌های موجود در دنیا است و گردشگران بسیاری تمایل دارند تا راهی این جزیره مصنوعی شوند. اگر بخواهید از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی موجود در دبی خود را به نخل برسانید باید مسافتی را طی کنید. در ادامه فاصله نخل را با بخش‌های مهم موجود در شهر بیان می‌کنیم. 
•    فاصله نخل جمیرا تا بازار مدینه جمیرا: ۹.۹ کیلومتر
•    فاصله نخل جمیرا تا برج العرب: ۱۰.۸ کیلومتر
•    فاصله نخل جمیرا تا مرکز خرید امارات: ۱۲.۷ کیلومتر
•    فاصله نخل جمیرا تا خور دبی: ۲۸ کیلومتر

فاصله مهم ترین بخش ها با نخل جمیرا

سخن پایانی

بدون شک نام دبی و شاهکارهای معماری موجود در آن را شنیده‌اید. در این شهر عربی می‌توانید با سازه‌هایی هوشمندانه و بی‌نظیر روبه‌رو شوید که هوش را از سر می‌برند. یکی از ارزنده‌ترین سازه‌های موجود، نخل جمیرا است. این جزیره مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های دست بشر بر روی آب‌های اقیانوس به‌حساب می‌آید. بزرگی این سازه به قدری است که شما از فضا نیز می‌توانید آن را شاهد باشید. کاربردی نخل جمیرا دبی تنها مسکونی نیست و شما در این بخش از شهر می‌توانید هتل، ریزورت و... را ببینید. مهندسان کاردرستی در ساخت نخل جمیرا دست داشتند و جالب است که بدانید حاکم دبی دستور داده تا دو جزیره بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از جمیرا را اجرا سازند. نخل جمیرا باعث شده تا گردشگران بسیاری و همچنین افراد مشهوری راهی دبی شوند.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها