حمام های گوگردی تفلیس

حمام های گوگردی تفلیس

زمانی که بخواهید راهی تفلیس، پایتخت گرجستان شوید با واژه‌ای آَشنا و مکانی معجزه‌آسا روبه‌رو می‌شوید. حمام‌های گوگردی تفلیس مکان‌هایی هستند که قدمت دیرینه دارند و می‌توانند معجزه کنند. حمام‌های گوگردی تفلیس در منطقه Abanotubani  قرار دارند که قسمتی بسیار مهم و شناخته شده در تفلیس محسوب می‌شوند. حمام‌های گوگردی خاصیت درمانی دارد و مملو از گوگرد هستند و می‌توانند تاثیر مثبتی بر جای بگذارند. این حمام‌ها هم برای مردمان محلی و هم برای گردشگران بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توانند هم مکانی عالی برای گردش و هم مکانی مناسب برای درمان برخی بیماری‌ها باشند.

حمام های گوگردی تفلیس

تاریخچه حمام های گوگردی تفلیس

در واقع تفلیس به دلیل چشمه‌های آب گرمی که دارد معروف شده و در زمان‌های قدیم به دلیل وجود چنین آب‌هایی، به شهری بزرگ تبدیل شد. شاه وقت آن زمان یعنی شاه "واختانگ" زمانی که با چنین آب گرم‌هایی مواجه شد از آنها برای استحمام استفاده نمود. وجود گوگرد در آب‌های تفلیس باعث می‌شود تا بتوانید از خاصیت درمانی آنها بهره ببرید و همین موضوع باعث جلب توجه شاه شد. شاه با دیدن چنین جذابیت و شگفتی‌ای دستور به ساخت شهری در دور و اطراف چشمه‌ها داد. با گذشت زمان نیز مردم از ویژگی‌ها و تاثیرات چشمه‌های آب گرم آگاهی پیدا کردند و به سمت بهره بردن از آنها رفتند. حمام‌های گوگردی تفلیس را حمام‌های سولفور می‌گویند و شباهت بسیاری به حمام‌های سنتی ایرانی دارند. تفاوت اصلی بین حمام‌های سنتی ایرانی و گوگردی تفلیس، آب طبیعی موجود در حمام‌های گوگردی است که بدون دخالت دست و با دمای 40 درجه سانتی گراد راهی حوضچه‌ها می‌شوند.

تاریخچه حمام های گوگردی تفلیس

ساختار حمام های گوگردی تفلیس

حمام‌های گوگردی تفلیس ظاهری کاملا متفاوت دارند و شما با نگاه کردن به آنها می‌توانید به سادگی به وجود چنین حمام‌هایی پی ببرید. سقف حمام‌های گوگردی گنبدی شکل است و در مرکز گنبدها از شیشه بهره برده شده است. دلیل این موضوع، تامین نور مورد نیاز برای حمام‌ها است تا مردم بتوانند به بهترین شکل در آنجا حضور پیدا کنند. در محوطه و محیط داخلی حمام‌ها حوضچه‌هایی ساخته شده که با کاشی مزین شده‌اند و آب طبیعی در آنها جریان دارد. میان حوضچه‌ها دیوار کوچکی وجود دارد تا بین آنها فاصله‌ای ایجاد شود. این تمام ماجرا نیست و وجود سکوهایی برای نشستن و استراحت در کنار حوضچه‌ها، کارایی و عملکرد این محیط را افزایش داده است. 

ساختار حمام های گوگردی تفلیس

دلیل اهمیت حمام های گوگردی تفلیس

وجود املاح بسیار در حمام‌های گوگردی از مهم‌ترین دلایل اهمیت و کارایی آنها محسوب می‌شود. وجود گوگرد در این حمام‌ها و آب‌های موجود در آنها باعث می‌شود تا بر ارزش این محیط افزوده شود. ترکیب آب گرم و املاح می‌توانند محیطی آرامش‌بخش، دل‌انگیز و رویایی را ایجاد نمایند. خاصیت درمانی موجود در ترکیباب آب باعث می‌شود تا بتوانید بیماری‌های مختلفی نظیر رماتیسم، کمر درد، خستگی و گرفتگی عضلات و... را درمان نمایید. همین ویژگی‌ ممتاز در این قسمت از شهر تفلیس باعث شده تا گردشگران به سمت این محیط آیند و رونق آن افزایش پیدا کند. 

دلیل اهمیت حمام های گوگردی تفلیس

انواع حمام‌های گوگردی تفلیس

تفلیس شهری است که حمام‌های گوگردی بسیاری را در خود جای داده تا بتوانید از مزایای عالی آنها بهره ببرد. بدون شک پس از رسیدن به تفلیس و با وجود خستگی سفر، این حمام‌ها می‌توانند بهترین موقعیت برای شما باشند تا بتوانید خستگی سفر را از تن بیرون کنید. انواع حمام‌های موجود در شهر زیبای تفلیس به شرح زیر هستند.

میرزائوف

در حمام گوگردی میرزائوف می‌توانید با فضایی بزرگ و دل‌باز روبه‌رو شوید که استخری برای بانوان درنظر گرفته شده و اتاق‌هایی مشترک و بزرگ وجود دارد تا بتوانید به تجدید قوا بپردازید. 

حمام شماره 5

در مجموعه حمام شماره 5 می‌توانید با 5 اتاق کوچک و دو اتاق بزرگ مواجه شوید. با توجه به سلیقه و نیاز خود می‌توانید یکی از آنها را برگزینید و از آرامش مطلق موجود نهایت لذت را ببرید. در بخش بانوان این مجموعه استخر وجود ندارد.

وی آی پی

اگر به دنبا لوکس‌ترین و منحصربه‌فرد‌ترین حمام گوگردی در شهر تفلیس هستید بدون شک حمام گوگردی VIP بهترین گزینه برای شما است. افراد سرشناس و معروف از این حمام بهره می‌برند و آن را مقصد خود برای کسب آرامش قرار می‌دهند. اگر بخواهید از این حمام گوگردی بهره ببرید باید برای هر ساعت 75 یورو هزینه کنید.

اوربلیانووسکایا

حمام اوربلیانووسکایا در شهر تفلیس شهرت بسیاری دارد و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. دلیل این موضوع، حضور شاعر معروف روسی به نام پوشکین در این مکان و در زمان‌های گذشته است. زمانی که در این حمام گوگردی حضور پیدا کنید می‌توانید لوحی از سخنان او را شاهد باشید.

سمپه ابانو

حمام دیگری که در شهر زیبای تفلیس خودنمایی می‌کند، حمام سمپه ابانو است. این محیط نیز حمامی گران قیمت و لاکچری محسوب می‌شود و طراحی داخلی بسیار زیبا و خاصی دارد.

انواع حمام گوگردی تفلیس

امکانات حمام های گوگردی تفلیس

در حمام‌های گوگردی تفلیس امکانات بسیاری وجود دارد که می‌توانید یک استراحت جانانه کنید و روز خود را بسازید. معمولا به دلیل کیفیت بالا و همچنین جذابیت بسیاری که دارند این محیط‌ها مقصد گردشگران هستند. شما می‌توانید به راحتی یک حمام را به طور کامل کرایه کنید و از امکانات موجود در آنجا لذت ببرید. حمام خصوصی، حوضچه‌های آب داغ، ماساژ سنتی و... مواردی هستند که شما می‌توانید از آنها بهره ببرید. در زمستان موقعیتی بسیار عالی برای شما ایجاد می‌شود تا بتوانید از آب گرم موجود در این حوضچه‌ها بهره ببرید و آرامشی وصف‌نشدنی را کسب نمایید. در واقع فصل زمستان بهترین موقعیت برای حضور در حمام‌های گوگردی تفلیس است.

امکانات حمام های گوگردی تفلیس

نکات مهم در حمام های گوگردی تفلیس

برای حضور یافتن در حمام‌های گوگردی تفلیس باید نکاتی را رعایت کنید و به آنها توجه نمایید. این نکات حائز اهمیت به شرح زیر هستند.
•    برای حضور یافتن در حمام‌ها باید دمپایی و حوله شخصی با خود به همراه داشته باشید. دلیل این موضوع، عدم وجود حوله و دمپایی یک بار مصرف در آنجا است.
•    بوی گوگرد در ابتدا می‌تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی باعث اذیت شدن شما شود؛ اما با گذر چند دقیقه به بوی آن عادت می‌کنید. توجه داشته باشید که اگر به گوگرد حساسیت یا آلرژی دارید از حضور در حمام‌های گوگرد پرهیز کنید.
•    به همراه داشتن اقلامی نظیر شال، کلاه، لباس گرم و... در روزهای سرد زمستان بسیار مهم است و پس از بیرون آمدن از حمام می‌توانید خود را بپوشانید.
•    در حمام‌های گوگرد تفلیس ماساژ ارائه می‌شود که کمی سنگین هستند. این ماساژها شباهتی به ماساژ اسپا ندارند و اگر شرایط بدنی مناسبی ندارید و قدرت بدنی شما پایین است قید آن را بزنید.
•    به همراه داشتن نوشیدنی خنک در محیط حمام می‌تواند بر تن و روح شما اثر بگذارد و حال شما را تازه کند. البته شرایط برای تهیه نوشیدنی در حمام نیز وجود دارد.
•    میل کردن غذای سنگین تا دو ساعت قبل از حمام اصلا توصیه نمی‌شود. دلیل این موضوع عدم راحتی شما و همچنین عدم لذت بردن از شرایط موجود است.

نکات مهم در حمام های گوگردی تفلیس

سخن پایانی

حمام‌های گوگردی تفلیس از مکان‌های عالی و منحصربه‌فرد برای تجدید قوا و بازگشت انرژی به تن و روح افراد و گردشگران هستند. زمانی که در آب گرم با دمای 40 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرید و املاح و گوگرد از روی تن شما عبور می‌کنند می‌توانند روح را نوازش دهند و تمامی بیماری‌های شما را از بین ببرند. این موقعیت مکانی شما را پرانرژی، سرزنده و شاداب می‌نمایند. در تفلیس حمام‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم به سمپه ابانو، اوربلیانووسکایا، حمام شماره 5 و... اشاره کنیم. ماساژ و استخر و وجود حوضچه در آنها باعث می‌شود تا بتوانید به بهترین نحو از خاصیت درمانی آب گرم لذت ببرید.
 

تور های ویژه


نظرات و تجربیات


ثبت نظر

محبوبترین ها


جدید ترین ها